Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem.
 

Blog

k

Koffie is gezond!

Waarom is koffie goed voor je? Hier zijn 7, wetenschappelijk onderbouwde, redenen

Koffie is niet alleen lekker en je wordt er energiek van, het kan ook heel goed voor je zijn.
In de afgelopen jaren en decennia hebben wetenschappers de effecten van koffie op verschillende aspecten van gezondheid bestudeerd. Hun resultaten waren ronduit verbluffend.
Hier zijn 7 redenen waarom koffie misschien wel een van de gezondste dranken ter wereld is.k

1. Koffie kan je slimmer maken

Van koffie blijf je niet alleen wakker, je kunt er ook slimmer van worden.
Het actieve ingrediënt in koffie is cafeïne, dat is een stimulerend middel en de meest geconsumeerde psychoactieve stof ter wereld.
Cafeïne werkt in je hersenen door de effecten van een remmende neurotransmitter genaamd adenosine te blokkeren.
Door de remmende effecten van adenosine te blokkeren, verhoogt cafeïne feitelijk het neuronale vuur in de hersenen en de afgifte van andere neurotransmitters zoals dopamine en norepinefrine ( 1 , 2 )
Verschillende studies hebben de effecten van cafeïne op de hersenen onderzocht. Deze studies hebben aangetoond dat cafeïne tijdelijk de stemming, reactietijd, geheugen, waakzaamheid en algemene hersenfunctie kan verbeteren ( 3 )

2. Koffie kan vetverbranding stimuleren en fysieke prestaties bevorderen.

Er is een goede reden waarom je cafeïne vindt in de meeste commerciële vetverbrandingssupplementen.
Cafeïne, deels vanwege het stimulerende effect op het centrale zenuwstelsel, verhoogt de stofwisseling en verhoogt de oxidatie van vetzuren ( 4 , 5 , 6 ).
Het kan ook de atletische prestaties op verschillende manieren verbeteren, waaronder door het mobiliseren van vetzuren uit de vetweefsels ( 7 , 8 ).
In twee afzonderlijke meta-analyses bleek cafeïne de prestaties bij een oefening gemiddeld 11-12% te verbeteren ( 9 , 10 ).

3. Koffie kan het risico op diabetes type 2 drastisch verlagen

Type 2-diabetes is een aan de levensstijl gerelateerde ziekte die epidemische proporties heeft bereikt. Het aantal patiënten is de laatste jaren tienvoudig toegenomen en treft nu ongeveer 300 miljoen mensen.
Deze ziekte wordt gekenmerkt door hoge bloedglucosewaarden als gevolg van insulineresistentie of een onvermogen om insuline te produceren.
In observationele studies werd koffie herhaaldelijk geassocieerd met een lager risico op diabetes type 2. De risicoreductie varieert van 23% tot 67% ( 11 , 12 , 13 , 14 )
Na het samenvatten van 18 studies met in totaal 457.922 deelnemers kon men het volgende concluderen. Elke extra kop koffie per dag verlaagde het risico op diabetes type 2 met 7%. Hoe meer koffie mensen dronken, hoe lager hun risico was ( 15 )

4. Koffie kan het risico op Alzheimer en Parkinson verlagen

Koffie kan je niet alleen op korte termijn slimmer maken, maar het kan ook je brein op oudere leeftijd beschermen.
De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende neurodegeneratieve aandoening ter wereld en een belangrijke oorzaak van dementie.
In prospectieve studies hebben koffiedrinkers een 60% lager risico op Alzheimer en dementie ( 16 ).
Parkinson is de op een na meest voorkomende neurodegeneratieve aandoening, gekenmerkt door het afsterven van dopamine-genererende neuronen in de hersenen. Koffie kan het risico op Parkinson met 32-60% verlagen ( 17 , 18 , 19 , 20 ).

5. Koffie kan zeer goed zijn voor uw lever

De lever is een opmerkelijk orgaan dat honderden vitale functies in uw lichaam uitvoert.
Het is kwetsbaar voor moderne valkuilen, zoals het consumeren van te veel alcohol of fructose.
Cirrose is het laatste stadium van leverschade, veroorzaakt door ziekten zoals alcoholisme en hepatitis, waarbij leverweefsel grotendeels is vervangen door littekenweefsel.
Meerdere studies hebben aangetoond dat koffie uw risico op cirrose met wel 80% kan verlagen. Degenen die 4 of meer kopjes per dag dronken, sorteerden het sterkste effect ( 21 , 22 , 23 ).
Koffie kan ook het risico op leverkanker met ongeveer 40% verlagen ( 24 , 25 ).

6. Koffie kan het risico op vroegtijdig overlijden verkleinen

Veel mensen lijken nog steeds te denken dat koffie ongezond is.
Dit is niet verrassend, omdat het gebruikelijk is dat conventionele wijsheden op gespannen voet staan met wat studies zeggen.
Maar koffie kan je zelfs helpen langer te leven .
In een groot observationeel onderzoek werd het drinken van koffie geassocieerd met een lager risico op overlijden door vele oorzaken ( 26 ).
Dit effect is bijzonder groot bij mensen met diabetes type 2. Eén studie toonde aan dat koffiedrinkers gedurende een periode van 20 jaar een 30% lager risico op overlijden hadden ( 27 ).

7. Koffie zit vol met voedingsstoffen en antioxidanten

Koffie is niet alleen zwart water.
Veel van de voedingsstoffen in de koffiebonen maken komen terecht in het uiteindelijke kopje koffie. Hierin zitten een behoorlijke hoeveelheid vitamines en mineralen.
Eén kop koffie bevat ( 28 ):
• 6% van de ADH voor pantotheenzuur (vitamine B5)
• 11% van de ADH voor riboflavine (vitamine B2)
• 2% van de ADH voor niacine (B3) en thiamine (B1)
• 3% van de ADH voor kalium en mangaan
Het lijkt misschien niet veel, maar als je meerdere kopjes koffie per dag drinkt, dan is het snel op.
Maar dat is niet alles. Koffie bevat ook enorme hoeveelheden antioxidanten.
Koffie is zelfs een van de grootste bronnen van antioxidanten in het Westerse dieet, het bevat zelf meer antioxidanten dan alle soorten fruit en groenten ( 29 , 30 , 31 ).

The Bottom Line

Hoewel gematigde hoeveelheden koffie goed voor je zijn, kan te veel koffie nog steeds schadelijk zijn.
Houd er ook rekening mee dat een deel van het bewijsmateriaal niet sterk is. Veel van de bovengenoemde onderzoeken waren observationeel van aard. Dergelijke studies kunnen alleen associatie tonen, maar kunnen niet bewijzen dat koffie de voordelen heeft veroorzaakt.
Als u de mogelijke gezondheidsvoordelen van koffie wilt waarborgen, vermijd dan het toevoegen van suiker. En als het drinken van koffie de neiging heeft om uw slaap te beïnvloeden, drink het dan niet na twee uur ‘s middags.
Maar uiteindelijk zou u het volgende kunnen concluderen: koffie is misschien wel de gezondste drank ter wereld.